|
Gebruik van e-id![]() Hoe krijg ik toegang tot het digitaal loket met mijn elektronische identiteitskaart? 1. Koop een kaartlezer Er bestaan verschillende soorten kaartlezers. Meer informatie hierover vind je op de website www.kaartlezers.be. De kaartlezer moet geschikt zijn voor de elektronische identiteitskaart. 2. Installeren van de kaartlezer en het certificaat van je identiteitskaart Om de gegevens van je elektronische identiteitskaart te kunnen lezen heb je software nodig. Deze vind je op de portaalsite van de federale overheid via de link eid.belgium.be/nl/, klik verder op het ikoontje "eID quickinstall". Volg nauwgezet de aangeboden installatieprocedure. Op het einde van de procedure zult u verzocht worden om uw kaartlezer aan te sluiten. Nadat het programma (Belgian Identity Card) geïnstalleerd is, krijg je een snelkoppeling met de vermelding ‘eidGui’ op je bureaublad. Klik hierop om het programma te openen en klik vervolgens op de gele afbeelding (chip) links bovenaan (‘kaart lezen’) om je certificaat te lezen. De lege velden worden dan ingevuld met de voor jou bekende gegevens. Ga nu naar het tabblad ‘Certificaten’. Links in de boomstructuur kies je voor ‘je naam (Authentication)’ en rechts klik je op de knop ‘Registreer’. De eerste stap is nu gezet voor het gebruiken van ons digitaal loket. Je zal deze stappen moeten herhalen bij iedere identiteitskaart die je wil gebruiken. 3. Doe je aanvraag Je computer is nu klaar om attesten en uittreksels aan te vragen.
Alle beschikbare digitale documenten vindt u terug in de rubriek Digitaal loket'. Aanmelden met je e-id Je plaatst je elektronische identiteitskaart in de kaartlezer. Je krijgt dan een nieuw venster waarin je je certificaat kan kiezen. Document aanvragen Nadat je bent aangemeld, verschijnt er een venster waarin een aantal velden al ingevuld zijn. Als je de overige velden correct invult en vervolgens op ‘aanvraag verzenden’ drukt, krijg je een bewijs van verrichting. Print dit bewijs of sla het op. Als je achteraf een vraag hebt, kunnen de medewerkers van de dienst Bevolking onmiddellijk (via het transactienummer) de status van je aanvraag nakijken. Tip: kijk goed na of volgende velden correct zijn ingevuld:
Nadat je document door de ambtenaar is verwerkt, ontvang je hiervan een e-mail. |