Als je verhuist, moet je jouw nieuwe adres binnen de 8 werkdagen aangeven bij de dienst Burgerzaken van jouw nieuwe gemeente. Maar ook als je binnen dezelfde gemeente verhuist moet je dit aangeven.
Voorwaarden
Je kunt de verhuis pas aangeven als je ook effectief verhuisd bent.
Procedure
Je moet de adreswijziging melden aan de gemeente waar het nieuwe adres gelegen is:
- Je kunt de adreswijziging online doen via ons digitaal loket: https://gooik.onlinesmartcities.be/smartloket/category/5
- Je kunt de adreswijziging melden via mail naar burgerzaken@gooik.be Mail ons je nieuw adres en de naam + rijksregisternummers van alle personen die verhuizen.
- Je kunt de adreswijziging telefonisch doorgeven.
- Je kunt langsgaan aan het loket bij de dienst Burgerzaken.
Om de adreswijziging voor het hele gezin door te geven, volstaat het dat één van de meerderjarige leden van het gezin de aangifte doet.
Om de adreswijziging te kunnen doorgeven heb je een geldig identiteitsbewijs nodig met jouw rijksregisternummer.
Als een niet-ontvoogde minderjarige de verblijfplaats van zijn ouders voor het eerst verlaat om zijn hoofdverblijf elders te vestigen, moet hij vergezeld zijn door iemand die het ouderlijke gezag uitoefent.
Laat ons ook weten of je op het nieuwe adres eigenaar bent of huurder.
Controle van domicilie en aanpassing identiteitsdocumenten
Na de aangifte controleert een wijkagent of een bevoegde ambtenaar of je werkelijk op het aangegeven adres jouw hoofdverblijfplaats hebt. Na deze controle word je ingeschreven op jouw nieuwe adres en word je uitgenodigd om jouw identiteitskaart op het gemeentehuis te laten aanpassen. Hiervoor heb je jouw elektronische identiteitskaart met pincode nodig.
Vanaf het moment dat jouw identiteitskaart aangepast is, kun je alle andere instanties van jouw adresverandering op de hoogte brengen.
Inschrijvingsbewijs van voertuigen
De adreswijziging moet niet langer aangebracht worden op het inschrijvingsbewijs van uw voertuig(en). Het kentekenbewijs zal enkel nog het adres vermelden dat geldig was op het moment van uitgifte.
Gelijkmatig verdeelde huisvesting
Voor een minderjarige die bij elk van de ouders verblijft volgens het principe van de gelijkmatig verdeelde huisvesting moeten bovendien volgende documenten worden meegebracht:
- het wederzijds akkoord van de ouders
- de gerechtelijke beslissing
- de notariële akte.
Wat heb je nodig?
Als de wijkagent is langs geweest en nadat je een brief of mail gekregen hebt van de dienst burgerzaken:
- Identiteitskaarten van alle personen die verhuizen
- PIN- (of PUK-)code
Uitzonderingen
Ambtshalve schrapping
Iemand kan ambtshalve worden geschrapt indien men, na verschillende controles door de wijkagent en onderzoek door de dienst burgerzaken, niet kan worden aangetroffen op het adres waar men staat ingeschreven en er geen andere verblijfplaats gekend is. Dit betekent dat betrokkene officieel geen adres meer heeft, waardoor hij/zij bepaalde administratieve, politieke of sociale rechten verliest.
Referentieadres
Wanneer je geen officieel adres hebt in België kan je, onder bepaalde voorwaarden, een referentieadres bekomen bij een natuurlijk persoon of het OCMW.